tisdag 29 januari 2013

Pendelns slag och det kostsamma återtagandet av krisberedskapen, Del1




Försvarsmakten skall åter få regionala staber i syfte att öka förmågan till regional samverkan med det civila samhället. Centraliseringshysterin har till del upphört och pendeln har slagit även inom funktionen civil-militär samordning. Men återtagandet blir dyrt och kommer att möta ett antal nya problem. Nedan följer en lite exposé om läget inom krisberedskapen och förutsättningarna för civil-militär samordning.

Förförra veckan övertog de territoriella staberna ansvaret för markterritoriell ledning från Armétaktiska staben (om du inte känner igen begreppet "markterritoriell ledning" så är det inte konstigt- det är ett nyord, man håller i skrivande stund på att hitta en betydelse också). På ATS hölls i vanlig militär ordning en ceremoni, fälttecken byte ägare osv. De nya staberna benämns MR-staberna, dvs. Militärregionstaber. Tankarna går givetvis till liknande staber som lades ner i och med bortfallet av uppgiften nationellt försvar. Mer kända föregångare var MILO, dvs. Militärområdena och MD, Militärdistrikten (vid nästa nedläggning/återfödelse kommer det bli svårt att hitta en förståelig förkortning). MR-staberna skall däremot inte leda krigsförband utan en tilldelad mängd hemvärnsbataljoner.

De fyra MR-staberna ersätter de tidigare Säksam-sektionerna som var små regionala arbetslag eller detachement ur insatsstaben (med små menas 3-4 personer). Dessa HKV-officerare i exil arbetade huvudsakligen med regional säkerhetstjänst och civil-militär samverkan- huvudsakligen för det civila samhällets behov. Eftersom totalförsvarskonceptet i allt utom lagrum utplånats var dessa få stabsofficerare kvar som den enda kontaktytan mot det civila samhället på regional nivå (på regionalnivå avses i första hand länsstyrelser i våra 21 län). FOI:s rapport om de regionala förutsättningarna för samverkan visar att det 2012 i riket endast fanns fem (ja fem!) officerare som arbetade med planläggning och samverkan med regionala civila parter. Värt att nämna är det i Stockholm inte fanns en enda.

Den strategiska nivåns eviga önskan om civil-militär samordning saknade således all fast form fram tills i år (att fem av 10.000 officerare löser en sådan viktig uppgift kan ses i relation till att ett vanligt skjutfält i vanliga fall sysselsätter fler). Hur som helst infinner sig nu en fast grupperad regional stab med något större resurser för regional försvarsplanering. Och det är ju bra.

Räddningstjänst och krishantering genomförs enligt likhets- och närhetsprincipen, dvs. på så låg nivå som möjligt och av samma aktörer som annars skulle ha ansvar för verksamheten. Räddningsarbete före, under eller efter en kris leds och genomförs därför  av våra 290 kommuner, det är också här totalförsvarsuppgifterna löses (enligt lagen då). När en eller flera kommuner behöver koordineras görs detta av länsstyrelsen, när flera länsstyrelser måste koordineras görs detta av regeringen. Vår nationella förmåga till såväl allomfattande kris som krigsförberedelser är helt beroende av gemensamma civil-militära kontaktytor, på alla tre nivåer. Vid återtagandet av civil-militära kontaktytor finns det dock ett stort antal utmaningar:

Länsstyrelsen och kommuner var tidigare integrerade delar i totalförsvaret. De samordnades i krig av Civilbefälhavare (CB) vilka hade geografiska ansvarområden motsvarande militärområdena. Dessa är nedlagda sedan länge. Det finns inga chefer, stabsplatser, ingen utbildad personal, inga tillräckliga sambandsmedel, inga övningar, inga planer och inga lager. Idag finns det EN operativ ledningsnivå i Försvarsmakten- Insatsstaben, inte fem som innan. Nu finns fyra små regionala staber som enbart bemannas fullt ut vid beredskapshöjningar. Det kommer fortsatt vara en relativt liten mängd personer som arbetar med civil-militär samverkan i fred. Vidare saknas den lokala representation som regementen och flottiljer stod för. Idag finns det exempelvis inte ett militärt förband mellan Stockholm och Luleå.

De få officerarna i MR-staberna som har samverkansuppgifter skall samordna Försvarsmakten med 290 kommuner och 21 länsstyrelser.

Stora delar av de förberedelser som tidigare kunde regleras av riksdag och regering utförs inte längre av offentliga förvaltningar eller företag. Ett exempel är att många kommunala energibolag privatiserats utan att man i den kommunala upphandlingen specificerat vilka ansvar företagen har för exempelvis beredskapslager av kol, olja eller diesel etc. Ett annat exempel är flygplatserna. Dessa verksamhetsproducenter är således självständiga aktörer utan förpliktelser i kris eller krigsberedskapen. Detta innebär, förutom att det i avgörande verksamhet inte finns någon uthållighet eller bred förståelse för kris och krigsförberedelser, att mängden aktörer som skall samordnas är gigantisk, kanske fyrtio, femtio gånger större än när det sist gjordes

Det kommer därför att krävas ett engagemang även bortom FM:s insatser, det krävs att statliga myndigheter, kommuner och länsstyrelser får tydliga uppgifter att åter delta i försvarplaneringen. Det måste utredas hur de privatiserade delarna av kommunernas verksamhet skall ingå i krisberedskapen och, för guds skull, det måste övas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar