fredag 8 februari 2013

Vad håller du på med?

Kultursverige är kränkt. Försvarsmaktens nya reklamkampanj har fallit i onåd hos svenska kulturskribenter och publicister. Det finns också onekligen skäl till att kritisera reklamerna. Reklamfilmerna följer en lång tradition av dåligt genomtänkta kärnbudskap. Men man kan fråga sig vad som egentligen är felet i budskapet?

Är det att någon kan ta illa vid sig för att de känner sig träffade av Försvarsmaktens uppfattning om vad som är viktigt ur ett samhällsperspektiv?  Den i vanliga fall intressanta och initierade kulturskribenten Strage går så långt som att förklara reklamen som ett uttryck för Försvarsmaktens förakt för kultur och intellektualism (som Strage tydligen anser instagram, mänskliga ballonger och människor fastsatta med silvertejp är ett uttryck för). Strage går vidare med att normkritiskt läsa in en oroväckande sexuell kritik av civilister (man får ta ut svängarna ganska rejält om man ska göra Strages analys).
"I en annan film fotograferar en ung kvinna sin frukost. Hon justerar mackan och tekoppen. Tar en ny bild. I bakgrunden stiger hennes pojkvän upp ur sängen. Han tittar in i köket men när han ser vad tjejen håller på med går han därifrån utan att ens säga ”god morgon”. Han föraktar sin ytliga flickvän. (Men om hon tog värvning skulle de kanske ha ångande sex på köksbordet.)" 
En intressant analys, däremot något man i första hand förväntat sig av en psykoanalytiker år 1910 före en journalist år 2013.

I dagens nyheter skriver istället den förtjänstfulle Helmerson:
"Men än intressantare är att kritikerna blir upprörda över att Försvaret vågar antyda att soldaternas sysselsättning är viktigare än någon av ungdomarnas. Skulle det innebära större samhällsnytta att säkra transport av mat än att lägga upp bilder av den på nätet? Skulle det helt plötsligt vara mer relevant att skydda en by från en krigsherre än att arrangera Postit-lappar?
Eeh... ja? Den som svarar något annat på de frågorna får nog sägas göra sig skyldig till rätt svindlande värderelativism."
Rätt så. Men, vad är då felet i reklambudskapet? Det ligger i svaret på vad Försvarsmakten uppger sig hålla på med. Enligt försvarsmaktens instruktion är uppgifterna:
1 § Försvarsmakten ska upprätthålla och utveckla ett militärt försvar. Grunden för detta ska vara förmågan till väpnad strid. Förordning (2009:1204).
2 § Försvarsmakten ska kunna försvara Sverige och främja svensk säkerhet genom insatser nationellt och internationellt. Försvarsmakten ska kunna upptäcka och avvisa kränkningar av det svenska territoriet samt värna Sveriges suveräna rättigheter och nationella intressen utanför det svenska territoriet. Försvarsmakten ska med myndighetens befintliga förmåga och resurser kunna lämna stöd till civil verksamhet. Försvarsmakten ska kunna utföra uppgifterna enligt första stycket självständigt, men även i samverkan med andra myndigheter, länder och organisationer. Förordning (2009:1204).
Det Försvarsmakten håller på med är inte att leta efter vilsekomna medborgare på fjället som antyds i reklamen, det är polisens uppgift. Det är inte att laga trasiga broar vid stormar, det är trafikverkets uppgift och Försvarsmakten är inte en humanitär organisation. 

Försvarsmakten gör det som ingen annan myndighet gör, väpnad strid. Stödet till det civila samhället är ur ett samhällsperspektiv oumbärligt, men det sker som nämnt i 2§, inom den befintliga förmågan. Ungefär som när brandmän räddar katter ur träd, det är inte därför vi har brandmän. Det soldater utbildas för och de uppgifter de skall lösa är i första hand väpnad strid. En viktig, svår och fullständigt livsfarlig uppgift.

 Vad håller du på med?


Försvarsmakten tassar som en katt runt het gröt och vågar inte ta sin egen uppgift i mun. Istället blir det lättsmält, barnsligt och glättigt. Myndigheten får därför finna sig i en tynande tillvaro i allmänhetens ögon och att vara ett särintresse i regeringens ögon. Försvarsmaktens vilseledande budskap skapar förvirring både inom organisationen och inom samhället i stort. Det skapar förvirring runt varför vi lägger (om än blygsamma) miljarder på ett försvar. Det är felet med reklamkampanjen.

2 kommentarer:

  1. du mars, ni kommer inte slåss mot ryssen eller någon när/om de kommer; ni kommer slåss mot, och banka pannorna blodiga, mot PRIO när det väl är skarpt läge så eg. är reklamkampanjen skräp, men ingen jävel i försvaret vågar väl uttrycka kritk mot husse sen ÖB desavouerades?

    SvaraRadera
  2. Hej KnownUnknowns,

    Troligtvis kommer PRIO att lämnas intakt av motståndaren under förbekämpningen, det skulle gagna honom... Som tur är finns det ju riksdagsbeslut på att vi får tio års förvarning innan ett angrepp, så FM hinner kanske byta system.

    Försvarsmaktens riktiga husse är ju faktiskt Riksdagen. Det är riksdagen som ger försvarsmakten dess huvudsakliga inramning. Det ÖB meddelat är i vilket utsträckning myndigheten kan uppfylla dessa uppgifter utefter de regleringar som regeringen beslutat.

    Men det kan vara intressant att beakta ÖB:s utspel ur ett annat perspektiv. För ett tag sedan genomförde FM en stor attitydundersökning som kort kom fram till att organisationen saknade förtroende för Försvarsmaktsledningen, en bidragande orsak tros vara att dessa inte i tillräcklig omfattning beskrev tingens ordning för medborgarna och riksdag. Den militära ledningen hade övertagit den politiska ledningens floskler, det i sig själv skapar ett glastak för alla andra inom FM. Nu hade nog undersökningen fått ett annat, mer positivt, resultat.

    SvaraRadera